بابل تی چیست و چطور تهیه میشود

بابل تی چیست و چطور تهیه میشود

بابل تی (Bubble tea) که به آن بوبا تی (boba)، چای شیر تاپیوکا و چای شیر مروارید هم میگویند، یک نوشیدنی سرد و شیرین بر پایه چای است که در اوایل دهه 1980 در تایوان تولید و به سرعت در کشورهای بسیاری از جمله چین، کره جنوبی، فرانسه، امریکا و … معروف و محبوب شد. ظاهر و طعم عجیب و خوشمزه این نوشیدنی باعث محبوبیت آن در سراسر جهان شده و امروزه با طعم های مختلفی سرو میشود. در ادامه توضیح میدهیم که بابل تی چیست ، از چه موادی تشکیل میشود، طرز تهیه بابل تی و همچنین تاپیوکا چیست پس با ما همراه باشید.

بابل تی چیست و چطور تهیه میشود

بابل تی چیست

بابل تی یک نوشیدنی تایوانی است که از ترکیب چای شیرین شده با شیر و دانه های تاپیوکا تهیه و برای خوشمزه تر کردن آن از میوه و آبمیوه های مختلف استفاده میشود. بوبا تی معمولا سرد و همراه با نی های بزرگ سرو میشود. این نوشیدنی امروزه در اکثر نقاط جهان یافت شده و به دلیل ظاهر جذاب و طعم عجیب دانه های تاپیوکا، محبوبیت فراوانی بخصوص در بین جوانان دارد. هم به دلیل وجود دانه های تاپیوکا و هم به دلیل هم زدن بسیار زیاد نوشیدنی قبل از سرو به آن بابل تی (چای حباب دار) میگویند.

بابل تی از چه موادی درست میشود

اگر میخواهید بدانید که بابل تی از چه موادی درست میشود ابتدا باید از دو قسمت مهم این نوشیدنی یعنی چای و دانه های تاپیوکا شروع کنیم.

چای بابل

مواد اولیه نوشیدنی بابل تی

همان طور که گفتیم نوشیدنی بابل تی بر پایه چای است. این چای انواع مختلفی دارد و معمولا از چای سیاه، چای سبز، چای اولانگ و گاهی اوقت چای سفید تهیه میشود. انواع دیگر نوشیدنی بوبا تی مخلوطی از چای، شیر و انواع آبمیوه است و گاهی با بستنی نیز مخلوط میشود.

همچنین شیری که در بابل تی اسفاده میشود ممکن است شامل شیر خشک و یا شیر تازه باشد. شیر تازه نیز بسته به سلیقه شما میتواند شیر گاو، شیر بادام، شیر سویا و یا شیر نارگیل باشد. تاپینگ خامه و طعم دهنده های مختلفی مانند عسل نیز به خوشمزه تر شدن آن کمک میکند. بابل تی معمولا در لیوان های بلند و ماگ های اسموتی سرو میشود.

 دانه تاپیوکا چیست

مروارید تاپیوکا یا توپ های بوبا از نشاسته تاپیوکا و آب ساخته میشود و از مهم ترین قسمت های تشکیل دهنده بابل تی است. نشاسته تاپیوکا از ریشه گیاهی به نام کاساوا استخراج میشود. این گیاه بیشتر در نیجریه و تایلند کشت شده و حاوی مقادیر قابل توجهی از کلسیم و ویتامین c است.

دانه های تاپیوکا بافتی لغزنده و جویدنی مانند ژله دارند که شبیه به مروارید های کوچک سیاهی در ته لیوان شما ته نشین میشوند. بوبا یا همان دانه های تاپیوکا مزه خاصی ندارد و معمولا به آن شیرین کننده اضافه میکنند. رنگ دانه ها نیز با توجه به موادی که با آن مخلوط شده فرق میکند ولی معمولا به رنگ قهوه ای تیره هستند که به دلیل ترکیب شکر قهوه ای با آن است.

طرز تهیه بابل تی

بابل تی چه مزه ای میدهد

طعم نوشیدنی بوبا تی کاملا به ترکیبات داخل آن و انتخاب شما برمیگردد. طعم پایه این نوشیدنی معمولا شیرین است که با طعم دهنده های مختلفی مثل انواع میوه، شکلات، عسل، خامه و … مزه متفاوتی میگیرد. دانه های تاپیوکا نیز همان طور که گفتیم مزه خاصی ندارند و معمولا توسط طعم دهنده های مختلف طعم میگیرند و به طور کلی حالتی لغزنده و جویدنی دارند.

بابل تی
بابل تی

خواص بابل تی و دانه های تاپیوکا

خواص بابل تی نیز در وهله اول به ترکیبات آن برمیگردد. ولی به طور کلی این نوشیدنی پرکالری و شیرین بیشتر به دلیل طعم جالبش محبوبیت دارد. خواص کمی دارد و به دلیل ترکیب شکر با آن در محدوده ناسلام هم قرار میگیرد. با این حال جایگزین های سالمی برای تهیه این نوشیدنی وجود دارد و به طور کلی دارای مقادیر کمی آهن، کلسیم و فولیک اسید نیز میباشد. البته همان طور که گفتیم ترکیبات بوبا تی مانند میوه ها، نوع چای و شیری که در آن استفاده میشود در خواص آن بی تاثیر نیست. شکر و کافئین موجود در آن هم یک منبع انرژی محسوب میشود.

طرز تهیه بابل تی

طرز تهیه بابل تی خیلی کار سخت و دشواری نیست و به دلیل اینکه بابل تی انواع مختلفی دارد، میتوانید آن را بسته به ذائقه خود و با مواد مختلفی درست کنید. دستور اصلی این نوشیدنی از چای سیاه، دانه های تاپیوکا، شیر و شکر است که میتوانید انواع چای، شیر و طعم دهنده های مختلفی مانند انواع میوه، شیرین کننده های دیگر و .. را جایگزین آن کنید.

نوع چای در تهیه بابل تی

نوع-چای-در-بابل-تی

از آنجا که متوجه شدید پایه این نوشیدنی چیست پس بهتر است در مرحله اول چایی که میخواهید در آن بریزید را انتخاب کنید. در دستور اصلی از چای سیاه استفاده میشود. به طور کلی بهترین انواع چای برای استفاده، آنهایی هستند که طعم قوی دارند مانند چای سیاه و یاس. تا بتواند پس از مخلوط کردن آن با شیر طعم خود را حفظ کند.

نوع شیر در تهیه بابل تی

بهتر است از شیر کامل برای تهیه این چای استفاده کنید، البته انواع دیگر شیر مانند شیر سویا ، شیر بادام و شیر نارگیل نیز بسته به سلیقه شما میتواند انتخاب خوبی باشند. استفاده از خامه نیز برای بافت و طعم بهتر این چای گزینه مناسبی است البته میزان نصف خامه و نصف شیر میتواند بهترین اندازه برای نوشیدنی شما باشد.

چای بابل چیست

نوع دانه تاپیوکا در تهیه بابل تی

آسان ترین راه برای درست کردن بوبا تی استفاده از دانه های تاپیوکا آماده در بازار است. البته در ایران امکان دارد این محصول کمی سخت تر پیدا شود و شاید بهتر باشد یک جایگزین دیگر مانند ژله را برای آن انتخاب کنید. همچنین میتوانید از فیلم های موجود در فضای مجازی طرز تهیه آن را فرا بگیرید.

نکته مهم در مورد بوبا زمان پخت آن است که بین 5 دقیقه تا یک ساعت متغییر میباشد. سعی کنید به میزان لازمتان آن ها را بپزید چرا که دانه های پخته شده بعد از ساعاتی سفت میشوند و حالت جویدنی خود را از دست میدهند. البته اگر دانه ها را در آبی که در آن پخته شده رها کنید در مدت زمان طولانی تری بافت نرم خود را حفظ میکنند. پس بعد از پخت آب ظرف را خالی نکنید و به میزانی که لازم داربد دانه های بوبا را از آن خارج کنید و دانه های اضافی را بیرون نیاورید.

نوع شیرین کننده در تهیه بابل تی

هر نوع شیرین کننده ای که میخواهید را میتوانید به این نوشیدنی اضافه کنید. البته اگر از عسل یا هر شربت غلیظ دیگری استفاده میکنید بهتر است در حالی که چای داغ است، عسل را با آن مخلوط کنید تا به طور یکنواخت در آن حل شود. در مورد شکر و سایر شیرین کننده ها نیز بهتر است همین روش را انجام دهید. بهتر است از قبل تخمین بزنید که چه مقدار شیرین کننده نیاز دارید با این حال معمولا برای هر ماگ لیوان چای بوبا به حداقل 1 قاشق غذا خوری عسل نیاز داریم.

از آنجایی که هر کسی ترجیح متفاوتی در میزان شیرینی نوشیدنی خود دارد میتوانید یک شربت ساده را تهیه کنید تا هر کس به میزان دلخواه آن را به نوشیدنی اش اضافه کند. برای تهیه شربت ساده 2/1 فنجان آب و 2/1 فنجان شکر را در قابلمه ای بریزید و حرارت دهید تا بجوشد و پس از حل شدن شکر زیر آن را خاموش کنید. پس از خنک شد شربت میتوانید آن را در بطری بریزید و تا چند روز در یخچال نگه داری کنید.

شیرین کننده بابل تی

مواد لازم برای 4 لیوان چای بوبا

  • 8 عدد چای سیاه کیسه ای و یا 3 پیمانه چای سیاه
  • 4 فنجان آب داغ
  • 4/3 فنجان دانه تاپیوکا زود پز
  • شیر کامل و یا شیر انتخابی شما برای سرو نوشیدنی
  • خامه
  • شربت ساده، عسل و یا شیرین کننده انتخابی شما

مواد لازم برای تهیه شربت ساده

  • 2/1 فنجان آّب
  • 2/1 فنجان شکر

طرز تهیه بابل تی در خانه

  1. چای را آماده کنید: چای کیسه ای یا چای خشک را همراه با 4 پیمانه آب جوش در یک قوری و یا فرنچ پرس بریزید و تا زمان خنک شدن آب صبر کنید.( از آنجایی که چای با شیر و یخ مخلوط میشود بهتر است از میزان بالای چای استفاده کنیم تا طعم قوی آن حفظ شود)
  2. شربت ساده را آماده کنید: همان طور که در بالاتر توضیح دادیم برای تهیه شربت ساده کافی است شکر را در آب در حال جوش حل کنید و بگذارید خنک شود. شما میتوانید از عسل، شکلات و سایر شیرین کننده ها نیز استفاده کنید.
  3. مروارید های تاپیوکا را بپزید: حدود 4 پیمانه آب را جوش بیاورید و دانه های تاپیوکا را داخل آن بریزید. آن را هم بزنید و صبر کنید تا به سمت بالا شناور شوند. سپس آن را 5 دقیقه دیگر نیز بپزید. یکی از دانه ها را تست کنید تا مطمئن شوید به اندازه کافی نرم شده است. دانه های بوبا را با کفگیر از آب داغ خارج کنید، به سرعت با آب بشورید و آن ها را به درون یک ظرف منتقل کرده و بسته به سلیقه خود با شیرین کننده مخلوطشان کنید.
  4. چای را توسط یک صافی درون یک پارچ بریزید. دانه های تاپیوکا را در 4 لیوان و یا ماگ تقسیم کنید و سپس به هر لیوان چند تکه یخ، 1 فنجان از چای، 2 قاشق غذاخوری شیر و 2 قاشق غذاخوری شربت ساده اضافه کنید و سپس آن ها را به خوبی با همزن دستی هم بزنید.
  5. شما میتوانید از میوه و آبمیوه های مختلف نیز برای طعم دار کردن این نوشیدنی استفاده کنید.
  6. اگر این چای را برای مهمانانتان سرو میکنید بهتر است ظرف هایی حاوی شیر و شربت را همراه آن سرو کنید. همچنین بابل تی را همراه با نی های بزرگ سرو میکنند تا بتوانید دانه های بوبا را نیز میل کنید. اگر این نی را ندارید میتوانید از قاشق های شربت خوری نیز استفاده کنید.

بابل تی چگونه تهیه می شود

طرز تهیه بابل تی بدون تاپیوکا

شاید یکی از مشکلاتی که در هنگام درست کردن بابل تی به سراغمان بیاید این باشد که اصلا دانه های تاپیوکا را از کجا خریداری کنیم و یا بدون تاپیوکا چگونه بابل تی درست کنیم. از آنجایی که دانه های بوبا طعم و مزه خاصی به نوشیدنی نمیدهند و بیشتر میتوانند باعث زیبایی و خاص تر شدن نوشیدنی شوند، شما میتوانید نوشیدنی خود را بدون آن درست کنید و یک بابل تی بدون تاپیوکا ولی خوشمزه داشته باشید. از این رو طرز تهیه بابل تی بدون تاپیوکا بسیار راحت تر و ساده تر است و تنها کافی است مرحله تهیه دانه های تاپیوکا را حذف کنید.

البته میتوانید به جای دانه های بوبا ژله را نیز جایگزین آن کنید. تنها کافی است ژله را به صورت گرد تهیه کنید، آن را به مدت کوتاهی در فریزر قرار دهید تا خودش را بهتر بگیرد و سپس به جای دانه های بوبا آن ها را در نوشیدنی خود بریزید.

سخن پایانی

ما در این مطلب سعی کردیم به طور کامل به توضیح اینکه بابل تی چیست و چگونه تهیه میشود بپردازیم. امیدواریم که این مطلب برای شما عزیزان مفید بوده باشد. اگر تا به حال این نوشیدنی را میل کردید حتما نظر خود را برای ما بنویسید تا بتوانیم از تجربیات شما نیز استفاده کنیم.

فراموش نکنید که شما می توانید خرید ماگ و ماگ اسموتی و ماگ سفری را در ماگیمو با 7 روز ضمانت تعویض و یا عودت وجه انجام دهید. ممنون که تا پایان این مطلب همراه ما بودید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *